Hoeveel ruimte heb je nodig?

Kooiman & ’t Hooght had door de groei steeds meer fysieke ruimte nodig. Die ruimte is inmiddels weer afgestoten, was niet meer nodig. Dat bij gelijkblijvend resultaat.

Dirk Kooiman deed de Hoge Hotelschool in Maastricht. Logisch dat hij zocht naar een management functie in de horeca en assistent-bedrijfsleider werd bij AC restaurants. Maar vrij snel werd Dirk door vrienden overgehaald over te stappen naar bancaire dienstverlening. Zo kwam het dat hij door de Bondsspaarbank werd gevraagd om als kantoordirecteur in Baarn aan de slag te gaan. Speerpunt: mentaliteitsverandering van ‘obligo beheren’ naar financiële dienstverlening. Samen met personeel aan de slag. Dirk ging voor de uitdaging en schoolde zichzelf bij op hypothecair gebied.  Hoe komen mensen toch als zelfstandig ondernemer in de financiële dienstverlening terecht?

In die dagen was het gebruikelijk dat personeel zelf een portefeuille had. De directie stimuleerde dat zelfs. Ook Dirk sloot dus verzekeringen af binnen familie en vriendenkring en ook Dirk dacht na verloop van tijd dat hij dat werk ook wel voor zichzelf zou kunnen doen.

In 1988 startte hij zijn eigen kantoor met niet meer dan 50 relaties in de boeken. Van vakantie kon bij het jonge gezin enige jaren nauwelijks sprake zijn! Door de overname van de portefeuille van ’t Hooght (vanwege klantenbinding werd de naam toegevoegd aan de bedrijfsnaam) kreeg het kantoor substantie. Uiteindelijk groeide het bedrijf naar een kantoor met 5 FTE op de loonlijst, gevestigd in een prachtig pand op een zichtlocatie.

Kooiman is altijd op zoek naar veranderingen in de branche en hij was er snel bij toen de automatisering een vlucht nam. Dat betekende dat personeelsleden overbodig werden en dat de indrukwekkende archiefruimte werd vervangen door een harde schijf.  Ruimte over dus. Aangezien het steeds minder vaak voorkwam dat mensen zomaar binnen liepen was de A locatie niet meer nodig.

Inmiddels houdt Dirk kantoor aan huis. “Het kent eigenlijk alleen maar voordelen”, zegt Dirk.” Het scheelt enorm in de kosten en spaart tijd doordat mijn woon- werkverkeer is gereduceerd tot 30 seconden.” Natuurlijk heeft Dirk zijn hoofd gestoten bij de groei van zijn bedrijf tot 2010 en daarna bij transitie, reductie in personeel en kostprijs lege werkplekken. Maar per saldo resteert een mooi, modern kantoor. Hij deelt zijn kennis graag met vakbroeders en doceert over veranderingsprocessen in het assurantiekantoor. Om kantoren te ondersteunen in onlinemarketing heeft hij ook een aantal websites opengesteld, zoals hypotheekvergelijker.nl.

En Flyct? Er ligt bij Dirk een prachtige uitdaging om via www.enhoenuverder.nl klanten te ondersteunen bij ingrijpende gebeurtenissen, zoals ‘letselschade met claim’. Als adviseur creëer je een kans door met onlinemarketing snel in te haken op het trieste voorval. In overleg met de gedupeerde kan Flyct ingeroepen worden en Dirk weet uit klantreacties dat mooie resultaten worden geboekt.