Bij de bepaling van de aansprakelijkheid bij een fatbike-ongeluk spelen diverse factoren een rol, zoals de verkeersregels, de betrokken partijen en de omstandigheden van het ongeluk. Hoewel een fatbike vaak als fiets wordt beschouwd, verandert dit wanneer de elektrische ondersteuning sneller dan 25 km/u kan. In dat geval wordt de fatbike gezien als een gemotoriseerd voertuig, wat gevolgen heeft voor de aansprakelijkheid en de vereiste verzekering.
Als er bij het ongeluk zwakkere verkeersdeelnemers, zoals voetgangers of fietsers, betrokken zijn, kan de bestuurder van een opgevoerde fatbike extra aansprakelijk zijn. Zwakkere verkeersdeelnemers krijgen vaak extra bescherming in het verkeer. Dit betekent dat als de fatbike sneller kan dan 25 km/u, dit de aansprakelijkheid van de bestuurder vergroot, vooral in combinatie met het overtreden van verkeersregels.
Daarnaast is een passende verzekering essentieel, omdat veel standverzekeringen schade door gemotoriseerde fatbikes niet dekken. Zonder de juiste verzekering kan de bestuurder persoonlijk aansprakelijk gesteld worden door de schade die bij het ongeluk is veroorzaakt.
Meer lezen over de aansprakelijkheid bij een verkeersongeval?