Maak kennis met Ulla Gärtner

Ulla Gärtner is senior letselschadebehandelaar op onze afdeling Buitenland. Inmiddels werkt ze al vijf jaar bij Flyct. In dit interview vertelt Ulla meer over haar werk, de uitdagingen in het vak en waarom ze gekozen heeft voor letselschade.

 

Waar kom je vandaan?

‘’Ik kom van oorsprong uit Duitsland. Daar heb ik mijn VWO afgerond en daarna ben ik in Nederland gaan studeren, namelijk: International & Europees recht en later Nederlands recht.’’

 

Wat was de reden om in Nederland te studeren?

‘’De keuze is snel uitgelegd, destijds had ik een relatie met een Nederlandse jongen. Dat was de reden voor mij om mijn toekomst in Nederland in te richten. Met die jongen ben ik uiteindelijk nog vijftien jaar samen geweest, maar de liefde hield geen stand. Maar de liefde voor Nederland wel, zodoende ben ik in Nederland blijven plakken.’’

 

Waarom heb je destijds voor de studie Rechten in Nederland gekozen?

‘’Toen ik studeerde, dat was in 1998, begon ik aan mijn studie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Dit was één van de weinige universiteiten in Europa die destijds een internationale studie aanboden. In Duitsland had je toen nog niet zo veel Internationale of Engelstalige studies. In Groningen kon ik de studie Internationaal & Europees recht volgen, en dat trok mij. Ik wilde mensen helpen, iets internationaals en iets met talen, dat leek mij de perfecte combinatie.’’

 

Hoe ben je in de letselschade beland?

‘’Van oorsprong kom ik uit de advocatuur. Ik heb voor verschillende advocatenkantoren gewerkt waarbij ik met name Duitse cliënten heb bijgestaan die betrokken waren bij een ongeval in Nederland. Bij die ongevallen was dan meestal sprake van letsel. Later heb ik ook aan de verzekeraarskant gewerkt. Daarbij voelde ik toch dat de rol van belangenbehartiger beter bij mij past.’’

 

Welke letselschadezaken behandel jij?

‘’Ik behandel voornamelijk dossiers waarbij Duits, Oostenrijks of Zwitsers recht van toepassing is in Duitstalige landen. Ik heb ook zaken in behandeling in andere landen waar ik zo nu en dan letselschades behandel, maar de Duitstalige landen zijn dan toch wel mijn expertise. Dat is ook logisch omdat ik de taal en cultuur van deze landen goed ken. Verder behandel ik ook veel ski-ongevallen in Duitstalige landen.’’

 

Is de behandeling van ski-ongevallen jouw expertise?

De behandeling van ski-ongevallen is door mijn jarenlange ervaring een expertise geworden. Ik ski zelf ook en ik ken de verkeersregels (FIS-regels) op de piste en kijk aan de hand van deze regels wie er aansprakelijk te houden is. Hiervoor moet ik wel eerst veel informatie inwinnen en beoordelen. Ik vraag bijvoorbeeld hoe de toedracht is geweest, of er getuigen waren, of cliënt foto’s/video’s van de situatie heeft gemaakt en of de politie ter plekke is geweest. Alle stukken moeten worden beoordeeld en als er politie bij was vraag ik ook het politierapport op. Verder weet ik hoe de schade moet worden vastgesteld volgens de lokale regels. Vaak is hiervoor een medisch rapport nodig van een arts uit het betreffende land. Ook kan ik indien nodig schakelen met een lokale gespecialiseerde advocaat uit ons netwerk met wie ik nauw samenwerk.

 

Hoe kan jij jouw werkdag nu omschrijven?

‘’Als ik op kantoor kom, dan start ik mijn laptop op. Ik kijk in mijn mail of er iets is dat dringend is. De spoedzaken doe ik eerst. Ook bekijk ik de binnengekomen post en telefoontjes. Vervolgens maak ik een actielijst met de “big 3 “ eerst, zodat ik begin met een paar belangrijke zware dossiers. Verder komen er natuurlijk nieuwe zaken binnen, je belt dan altijd meteen met de klant om die zaak te bespreken. Nadat de toedracht duidelijk is en ik het bewijs heb verzameld, kan ik in overleg met de cliënt een aansprakelijstelling versturen naar de veroorzaker. Als deze verzekerd is, ga ik in overleg met de verzekeraar over de schadevergoeding”

 

Wat is lastig als je start in deze functie en wat wil je nieuwe juristen meegeven?

‘’Je krijgt in het begin verschillende rechtsgebieden en het ene rechtsgebied is lastiger dan het andere. Je hebt de kennis van het Nederlandse recht maar van het buitenlandse recht weet je in het begin maar weinig. Dat maakt het lastig maar tegelijk ook erg interessant en afwisselend.  We hebben een fijne Kennisbank om na te kijken hoe de regels precies in de andere landen zijn. Dat moet je goed voor ogen hebben, in het begin is het veel uitzoeken en leren. En ook de verschilen goed over kunnen brengen. In het begin heb je gewoon niet die ervaring en weet je niet hoe de verschillende landen werken. Durf veel en vaak te vragen aan de meer ervaren collega’s, daar leer je het meeste van. Zelf deel ik ook graag kennis met mijn stagiaires en nieuwe collega’s. Overbrengen van kennis is net zo belangrijk als de kennisbank doorlezen. Dan gaat het pas leven.’’

 

Wat geeft jou de meeste voldoening in je werk? En waar ben je trots op?

‘’Ik ben er inmiddels erachter dat ik niet een type ben dat veel waardering nodig heeft. Complimenten en bedankjes zijn leuk, maar dat is niet mijn voornaamst drijfveer. Ik ben meer door mijn eigen prestaties gedreven. Bijvoorbeeld als ik een aansprakelijkheidstelling heb opgesteld waarvan ik vind dat die er piekfijn uitziet, dan stuur ik die met trots op naar mijn client. Als die akkoord is, geeft mij dat een goed gevoel. En heeft client aanvullingen en zijn het allemaal valide redenen? Dan vul ik dat aan en voel ik me net zo goed. Ik wil mij gewaardeerd voelen voor mijn vakinhoudelijke kennis. En ik vind het ook een fijn gevoel dat mensen mij kunnen vertrouwen. Dat vertrouwen straal ik ook uit in een gesprek. Dat krijg ik ook vaak terug van mijn cliënten. Als ik met cliënten in zee ga wil ik ze ook het liefst persoonlijk leren kennen. Dan voel je elkaar beter aan en begrijp je elkaar ook beter. Als je zij eenmaal gezien hebben, klikt het vaak ook net wat beter. Als het niet klikt moet je het ook accepteren, dan hou je het zakelijk. Dus eigenlijk zijn vertrouwen en prestaties/resultaten mijn drijfveren.’’