Voorschot verkrijgen op je schadevergoeding?

U heeft letselschade opgelopen en u heeft hierdoor recht op een schadevergoeding. Een letselschadezaak kost echter tijd en de tegenpartij gaat niet direct over tot betaling. Ondertussen zit u wel met de kosten. Gelukkig heeft u in dit geval de mogelijkheid om een voorschot aan te vragen. De juristen van Flyct leggen graag uit wanneer u recht heeft op een voorschot bij letselschade en hoe de uitbetaling in zijn werk gaat.

Heeft u direct hulp nodig om een voorschot te krijgen bij letselschade? Neem dan contact op met Flyct.

Weten hoeveel schadevergoeding u kunt krijgen na uw ongeluk?

Doe de test
voorschot bij letselschade

Wat is een voorschot bij letselschade?

Een voorschot is een vooruitbetaling van schade die op korte termijn is te verwachten. In de praktijk wordt ook over voorschotten gesproken als het gaat om uitbetaling van schade, terwijl er nog geen eindregeling is. Door goede bevoorschotting wordt voorkomen dat het slachtoffer onnodige financiële zorgen krijgt gedurende de schadebehandeling. Het is daarom wezenlijk voor de verhoudingen tussen partijen. Een voorschot is in de praktijk regelmatig een ‘achterschot’. Dat betekent dat u tot die tijd uw schade als het ware voorfinanciert.

Heb je recht op een voorschot?

De Gedragscode Behandeling Letselschade geeft aan dat een slachtoffer van letselschade niet voor alle kosten op moet draaien in afwachting van de afhandeling van de schadeclaim. U heeft dus recht op een voorschot wanneer u slachtoffer bent van een ongeval en hierdoor kosten maakt. Om in aanmerking te komen voor een voorschot moet u wel het stadium van aansprakelijkheid gepasseerd zijn. Een ander moet dus aansprakelijk zijn voor uw letselschade.

Als de aansprakelijkheid geregeld is, dient u het verzoek tot voorschot in bij de verzekeraar. Niet alle verzekeraars hanteren dezelfde gedragscode wanneer het om een voorschot gaat. Het is dus verstandig om u bij te laten staan door een ervaren letselschade advocaat of jurist. Zo weet u zeker dat u het voorschot krijgt waar u recht op heeft.

Relevante schadeposten bij een voorschot

U kunt geen voorschot krijgen voor alle schadeposten die meegenomen worden in de uiteindelijke schadeclaim. Alleen de schadeposten waar u nu kosten aan heeft of in de zeer nabije toekomst kosten voor moet maken. U kunt hierbij denken aan:

  • kosten voor huishoudelijke hulp en kinderopvang
  • kosten voor verzorging en verpleging
  • kosten voor (para)medische behandelingen die niet door de zorgverzekering worden vergoed
  • kosten van rechtshulp
  • kosten van expertise
  • inkomensverlies gedurende de eerste twee jaar na het ongeval

Bovenstaande kosten zijn enkele voorbeelden van schadeposten die u zelf zult moeten voorschieten in afwachting van de afhandeling van uw zaak. Het is niet de bedoeling dat u in de financiële problemen komt door een ongeval waar een ander verantwoordelijk voor is. U heeft daarom recht op een voorschot bij dergelijke schadeposten.

Voorschot op algemene titel

In bepaalde zaken is het niet direct duidelijk welke schadeposten meegenomen zullen worden in de schadeclaim. Het kan ook zijn dat de verzekeraar van de tegenpartij de schadeposten nog niet erkend heeft. Toch kan het in dergelijke gevallen nodig zijn om een voorschot uit te keren. Dit heet een voorschot op algemene titel. Dit voorschot wordt niet toegekend aan een specifieke schadepost. Bij de uiteindelijke betaling van de schadeclaim wordt dit voorschot verrekend met het totale bedrag.

De betaling van het voorschot

De Gedragscode Behandeling Letselschade dicteert dat het voorschot binnen 14 dagen betaald moet zijn. Veel verzekeraars vinden een voorschot ook geen probleem en zullen snel tot betaling overgaan. Er zijn echter altijd verzekeraars die weigeren een voorschot te verstrekken. Het is belangrijk dat u de juiste juridische hulp aan uw kant heeft staan om te zorgen dat u ook bij deze verzekeraars een voorschot krijgt.

De betaalde voorschotten worden uiteindelijk, na berekening van de schade, in mindering gebracht op de uiteindelijke schadeposten of volledige schadeclaim. Als de verzekeraar de geleden schade al voor een belangrijk deel via voorschotten heeft betaald, zal er bij de eindregeling geen groot bedrag overblijven om uit te betalen. Het is belangrijk dat het slachtoffer zich daarop voorbereidt.

Stappenplan voorschot aanvragen

Lees hieronder de stappen die voorbij komen bij het aanvragen van een voorschot.

  • De schade wordt gemeld bij de verzekeraar van de tegenpartij

    Partijen zorgen dat snel duidelijkheid komt over de aansprakelijkheid. De schademelding geldt ook als aansprakelijkheidstelling. De verzekeraar bevestigt de ontvangst schriftelijk aan u als slachtoffer. Na de melding doet de verzekeraar actief onderzoek naar de aansprakelijkheid.

  • De aansprakelijkheid van de tegenpartij moet worden vastgesteld

    De verzekeraar neemt zo spoedig mogelijk een beslissing. Als de verzekeraar de aansprakelijkheid afwijst motiveert deze dat schriftelijk en respectvol. Ook kan de verzekeraar een voorlopige beslissing nemen op basis van de wel beschikbare informatie. Met name als de verzekeraar lang moet wachten op noodzakelijke informatie van anderen.

    Beslissing

    De beslissing van de verzekeraar kan zijn: aansprakelijkheid erkennen, gedeeltelijk erkennen, afwijzen of een voorlopige beslissing nemen. Het nemen van een beslissing gebeurt gemotiveerd en wordt aan u en ons als uw belangenbehartiger toegestuurd.

    Als de verzekeraar aansprakelijkheid aanvaardt, geeft hij voorschotten en keert hij de onbetwiste delen van de vergoeding aan u uit.

    Een eindregeling is pas mogelijk nadat uw letsel voldoende is gestabiliseerd oftewel wanneer er sprake is van een medische eindtoestand. Om de medische eindtoestand te bereiken is de start van het medisch traject.

  • Start van het medisch traject: alle medische gegevens boven water

    Het medisch traject schept duidelijkheid over uw lichamelijke en psychische beperkingen als gevolg van uw letsel door het ongeval. Ook wil de verzekeraar een beeld krijgen van uw beperkingen op het moment dat u het ongeval overkwam en dus over de beperkingen die ook zonder het ongeval zou zijn ontstaan.

    Het medisch traject levert meestal samen met de uitwisseling van medische informatie de hardnekkigste knelpunten op in een letselschaderegeling.

    Zowel de verzekeraar als wij werken met hulp van onze medische adviseurs toe naar een profiel van fysieke en psychische beperkingen die het gevolg zijn van uw ongeval. Dit profiel kan later helpen om uw geschiktheid voor beroepen, huishouden en zelfwerkzaamheid vast te stellen. Als beide medisch adviseurs hierover samen kunnen overleggen kan sneller een overeenstemming worden bereikt.

    Aan de hand van de medische rapportages maakt de verzekeraar al of niet samen met ons een eigen juridische analyse. Dit kunt u zien als een vertaling van wat medisch naar wat juridisch belangrijk is. Aan de hand van deze vertaling wordt uw schade die voor vergoeding in aanmerking komt bepaald.

  • De hoogte van de schadevergoeding wordt vastgesteld

    Is uw letsel voldoende stabiel? Dan pas kunnen alle beperkingen worden vastgesteld.

    Partijen stellen in overleg de hoogte van de schadevergoeding vast. Dit overleg kan plaatsvinden zodra er voldoende informatie is verzameld en uw letsel is gestabiliseerd. Stabiel betekent dat, gelet op uw letsel, er in uw gezondheid geen grote veranderingen (genezing, verbetering of verslechtering) meer zullen plaatsvinden.

    Sommige schadeposten kunnen snel en vrij nauwkeurig worden vastgesteld, bij andere is dat niet mogelijk. In die gevallen proberen partijen de schade zo goed mogelijk in te schatten.

    U als slachtoffer heeft recht op een volledige schadevergoeding. Dit betekent dat de werkelijk geleden schade moet worden vergoed. Er wordt hierbij zo veel mogelijk gestreefd naar een herstel van uw oude toestand.

    Als dat niet meer tot de mogelijkheden behoort, wordt gezocht naar passende, andere oplossingen. Soms is er geen recht op volledige schadevergoeding maar op een gedeeltelijke. Dit is het geval als er sprake is van uw eigen schuld (niet dragen van een gordel etc.).

  • De definitieve schaderegeling wordt gestart

    Nadat voldoende informatie is uitgewisseld en het letsel stabiel is, overleggen partijen in persoon en streven zij naar een eindresultaat in hoofdlijnen. U bent in principe bij dat overleg aanwezig tenzij u niet kan of wil. Over minder omstreden schadeposten overleggen partijen telefonisch of per e-mail.

    Met name bij schadeposten die in de toekomst doorlopen (zoals verlies van arbeidsvermogen, huishoudelijke hulp, verminderde zelfredzaamheid) bepalen wij in overleg eerst de uitgangspunten die we bij de schadevaststelling gaan hanteren. Na de vaststelling daarvan kunnen we 1 of meerdere berekeningen laten uitvoeren.

    Wij toetsen aan normen en berekeningsmethoden voor vergoedingen (formules) die in het algemeen toepasbaar zijn op situaties die vergelijkbaar zijn met die van u als slachtoffer. Voorbeelden van dergelijke criteria zijn de wet, uitspraken van rechters of andere voor de letselschadepraktijk beschikbare normen zoals branchecodes.

  • De vaststellingsovereenkomst kan worden opgemaakt: u wordt uitbetaald.

    Vastleggen

    De uitkomsten van ons overleg met verzekeraars over schadevaststelling worden vastgelegd -als het een eindregeling betreft- in een conceptvaststellingsovereenkomst.

    Bedenktijd

    U als slachtoffer heeft bedenktijd nodig om deze concept-vaststellingsovereenkomst te beoordelen. U heeft hiervoor 2 weken de gelegenheid en u kunt binnen die 2 weken onder vermelding van de reden meer tijd vragen.

    Akkoord met de schadevaststellingsovereenkomst?

    Op het moment dat u tekent voor akkoord op basis van deze (concept-)vaststellingsovereenkomst gaat de verzekeraar in principe binnen 2 weken over tot uitbetaling van uw schadevergoeding.

Milly Besseling
Juridisch Advies & Intake

Hulp bij uw letselschadezaak

Neem contact met ons op en wij helpen u graag verder: via 088 – 100 4300 of nieuweschade@flyct.nl.

Of vul het formulier in en wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Benader mij*

Veelgestelde vragen

  • Wat is bevoorschotting?

    Bevoorschotting is een vooruitbetaling van schade die op korte termijn is te verwachten. In de praktijk wordt ook over voorschotten gesproken als het gaat om uitbetaling van schade, terwijl er nog geen eindregeling is. Door goede bevoorschotting wordt voorkomen dat het slachtoffer onnodige financiële zorgen krijgt gedurende de schadebehandeling. Het is daarom wezenlijk voor de verhoudingen tussen partijen. Een voorschot is in de praktijk regelmatig een ‘achterschot’. Dat betekent dat u tot die tijd uw schade als het ware voorfinanciert.

  • Hoe lang duurt uitbetaling letselschade?

    Wanneer uw uitbetaling precies kan plaatsvinden is niet direct te zeggen. Uw schadevergoeding wordt vastgesteld als uw letsel stabiel genoeg is. Dan pas kunnen alle beperkingen worden vastgesteld. Stabiel betekent dat, gelet op uw letsel, er in uw gezondheid geen grote veranderingen (genezing, verbetering of verslechtering) meer zullen plaatsvinden. Daarom is het vaak ook mogelijk om op korte termijn een voorschot te krijgen. Door een goede bevoorschotting wordt voorkomen dat u als slachtoffer onnodige financiële zorgen krijgt gedurende de schadebehandeling.

    Heeft u hier vragen over? Neem contact met ons op.