Als tijdens uw vakantie diensten ontbreken die wel zijn beloofd, zoals transfers, excursies of maaltijden, heeft u recht op compensatie. De aanbieder is verplicht de overeenkomst na te komen. Bij een tekortkoming kunt u aanspraak maken op prijsvermindering of schadevergoeding. Zeker bij een pakketreis is de organisator aansprakelijk voor het geheel van de geboekte onderdelen. Juridische ondersteuning helpt u uw rechten effectief af te dwingen.
Overige belangrijke deelonderwerpen
Excursie die niet doorgaat
Wanneer een geboekte excursie onverwacht wordt geannuleerd en er geen passend alternatief wordt geboden, kan dat een wezenlijk deel van uw vakantie beïnvloeden. U heeft dan mogelijk recht op terugbetaling of compensatie, zeker als de excursie onderdeel was van een pakketreis of duidelijk is opgenomen in de boeking.
Accommodatie die niet naar wens is
Als de accommodatie sterk afwijkt van wat beloofd is – denk aan slechte hygiëne, een andere locatie of ontbrekende voorzieningen – dan kan dit worden gezien als wanprestatie. U dient dit direct te melden en heeft recht op herstel, een alternatieve accommodatie of vergoeding van een deel van de reissom.
Voorzieningen die ontbreken
Wanneer beloofde voorzieningen zoals airconditioning, zwembad, wifi of ontbijt niet aanwezig zijn, terwijl ze duidelijk als inbegrepen zijn gecommuniceerd, heeft u recht op compensatie. Ook hier is het belangrijk om het direct te melden en bewijs te verzamelen.
Andere niet geleverde diensten tijdens reis
Naast excursies en voorzieningen kunnen ook andere diensten uitvallen, zoals transfers, bagageservice of entertainment. Als deze onderdelen specifiek in uw boeking zijn opgenomen, geldt ook hier dat u mogelijk recht heeft op compensatie of vervangende service. Een goede klachtprocedure en juridische hulp kunnen hierbij het verschil maken.